POSTGRADUAAT TECHNISCH ICT-COÖRDINATOR
VOOR WIE?
Er is géén voorkennis vereist. Een gezonde nieuwsgierigheid en enthousiasme voor digitale technologie en innovatie is ruimschoots voldoende. Je hebt ook geen concreet bewijs nodig dat je in het onderwijs actief bent. Digitale transformatie realiseren kan immers ook in een (non-)profitorganisatie. Binnen het Centrum Digitaal Leren merken we immers vaak interesse vanuit de bedrijfswereld. Ook zij zoeken naar concrete handvaten om hun personeel structureel te professionaliseren en te vormen met een digitale bril. OnBoarding van nieuwe werknemers zou zoveel vlotter kunnen verlopen wanneer er digitale componenten kunnen worden vervlochten doorheen de concrete ervaringen op de werkvloer. We richten ons dus op een gemengd publiek zolang onderwijzen en leren maar de hoofdzaak is.
In samenwerking met
HOU MIJ OP DE HOOGTE
VIER MODULES
LEERKRACHT
In de module leerkracht fileren we het DIGCOMPEDU-kader. Dit raamwerk is hét referentiekader voor het versterken van digitale competenties van leerkrachten. Vermits jij, als toekomstig Pedagogisch ICT-coördinator, jouw collega’s zal inspireren en motiveren om digitale tools, platformen, websites en apps didactisch verantwoord in te zetten in de lespraktijk, is deze conceptuele en feitelijke kennis onontbeerlijk.
MIDDELEN
Innovatieve technologieën gaan gepaard met nieuwe ervaringen, look & feel, trial & error, plug & play, … Als toekomstig Pedagogisch ICT-coördinator is het belangrijk dat je empirisch onderzoekt wat de mogelijkheden zijn van de ‘New Kids’ om ze te kunnen taxeren op hun meerwaarde voor jouw specifieke onderwijscontext. Binnen deze opleidingen besteden we een zestal momenten om je laten kennis te maken met XR, AI, Podcasting, Kennisclips, … en hun didactische meerwaarde voor de lespraktijk.
BELEID
Samen aan de tekentafel met je directie om een goed beleidsplan uit te tekenen, zal één van jouw kerntaken
zijn als Pedagogisch ICT-coördinator. Zo’n beleidsplan schrijven (of redigeren) is geen sinecure. Het vraagt om een gestructureerde en systematische aanpak die duurzaam verankerd moet worden in de schoolwerking. En opgevolgd. Daarnaast ben je zelf een pionier maar dat betekent niet dat je collega’s dat ook zijn. Daarvoor heb je change management nodig. Handvaten voor dit laatste krijg je mee in je opleiding, naast de wetgevende kaders.
DIDACTIEK
Je zal een stichtend voorbeeld worden voor je collega’s. Het is daarom belangrijk dat je hen zal kunnen begeleiden en adviseren wanneer ze vragen hebben over het didactisch toepassen van tools, apps, platformen en websites in hun lessen. Naast de talrijke functionaliteiten van de technologieën is het ook belangrijk dat je ze goed kan inzetten in je lespraktijk en dat voor zowel je collega’s als voor de leerlingen. Vandaar dat we hier ook tijd voor voorzien. Het zijn lesmomenten die bovenop de vele tips & tricks komen die behandeld worden doorheen de andere modules.
TIJDLIJN
WERKVORMEN
WORKSHOPS
Het actief verwerken van aangeleerde procedures, concepten en feiten is cruciaal voor het verwerven van competenties. Vandaar dat er ook heel wat workshops verwerkt worden in de opleiding. Het zijn momenten waarbij we kort een bepaalde procedure uitleggen en dat jullie daarna voldoende tijd krijgen om deze procedures in de vingers te krijgen. Dit kunnen vaardigheden zijn (zoals het opstarten en werken met een VR-bril) of toepassingen van een beleidsinstrument of methodiek.
LEZINGEN
Om conceptuele, feitelijke en procedurele kennis onder de knie te krijgen zal er interactief lesgegeven worden aan de cursisten. Een lezing duurt telkens twee uur en is véél dynamischer dan dat de term doet vermoeden. We proberen in de uiteenzettingen immers in te gaan op de specifieke onderwijscontext van de cursisten en daarop de aangeboden theorieën te enten. (Verwacht dus géén lessen die je op hoge snelheid kan terugkijken!)
MIXED LEARNING
ON CAMPUS
ONLINE
HYBRIDE
Er zijn verschillende manieren om te participeren aan de opleiding. We proberen de cursisten zoveel mogelijk autonomie te verlenen dat betekent dat de meerderheid van de lessen hybride of online zullen zijn en dus beschikbaar blijven achteraf. Fysieke lessen worden alleen georganiseerd wanneer we er van overtuigd zijn dat de ‘ervaring’ primeert boven de uiteenzetting. Het eerste lesmoment vereist sowieso een fysieke aanwezigheid omdat we weten dat sociale verbondenheid een katalysator is voor de motivatie. We ontvangen je dus graag en leggen je dan ook telkens in de watten. Het Centrum Digitaal Leren van Hogeschool PXL heeft immers een studio van waaruit we voortdurend webinars, podcasts, tutorials e.d. worden opgenomen en uitgezonden. Met de nodige fierheid nodigen we je dan ook daar uit om kennis te maken en je netwerk uit te breiden.
Wat zal je kunnen na deze opleiding?
KRISTIAAN MESENS
Coördinator Postgraduaat Pedagogisch ICT-coördinator
Kristiaan Mesens stond mee aan de wieg van het Centrum DIgitaal Leren en is dus gepokt en gemazeld in het implementeren van digitale technologieën in onderwijs.Hij deelt zijn expertise die hij opdeed op de klasvloer en als ondersteuner voor de lectoren van Hogeschool PXL met een aanstekelijk enthousiasme. Hij is dus uitstekend geplaatst om de cursisten te begeleiden naar het succesvol afronden van deze opleiding.