IMMERSIVE LEARNING is het containerbegrip dat heel wat mogelijkheden huishoudt om de realiteit te verrijken in een al dan niet virtuele omgeving. Centrum Digitaal Leren reikt hier evidence-informed oplossingen aan voor onderwijs en leren. Gaande van 360°-videos tot 3D-modellen van objecten. Maar ook stap-voor-stap procedures en kennisverwerving van concepten.
Onder IMMERSIVE LEARNING verstaan we het hele spectrum dat in het vakjargon Extended Reality wordt genoemd. Hieronder vallen zowel VR (volledig afgesloten in digitale wereld), AR (virtuele laag bovenop de werkelijkheid) en MR (virtuele laag gaat op in de werkelijkheid).
360°-VIDEOS ALS OPLOSSING VOOR 'ONBEREIKBAAR'
Virtual Reality lijkt verlost van kinderziektes wanneer het over onderwijs gaat. De euforie is verstreken en maakt plaats voor degelijke en robuuste toepassingen in onderwijs: Simuleren van de werkvloer, onbereikbare locaties beleven in de klas. Allemaal hebben ze hun leereffect en meerwaarde bewezen. Bij het Centrum Digitaal Leren bouwen we verrijkte 360°-videos, faciliteren we professionalisering voor onderwijzend personeel en laten we leerlingen kennis maken met VR in de klas.
3D-MODELLEN ALS VISIUALISATIE 2.0
Hoe kan je objecten die gebruikt worden tijdens de les of die onbereikbaar zijn voor je leerlingen tot in de studeerkamer brengen?
Met lidar-technologie maken we een volledig 3D-model en verrijken dit in specifieke software met tekst, foto, video enz. om bruikbaar leermateriaal te creëren. XR-technologie maakt deze 3D-modellen plaats- en tijdsonafhankelijk toegankelijk voor leerlingen, scholen of ondernemingen. Dit proces klinkt moeilijk en duur, maar met de juiste begeleiding verlagen we deze drempels tot een bruikbare en betaalbare workflow.