DATAMANAGEMENT PLAN

ALGEMENE INFORMATIE

  • Titel van het project: Overeenkomst voor de oprichting van een pilootcel afstandsonderwijs.
  • Doelstellingen: 
    • Het produceren van de inhoud voor afstandsonderwijs (met betrekking tot de brevetten, getuigschriften en attesten) voor de Belgische hulpverleningszones);
    • Het begeleiden van de brandweerscholen bij de implementatie van dit afstandsonderwijs binnen hun organisatie.
  • Projectleider: Provincie Limburg, Universiteitslaan 1, vertegenwoordigd door:
    • Mevrouw Jessie De Weyer, voorzitter van de provincieraad;
    • De heer Wim Schoepen, provinciegriffier
  • Financiering:
    • De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (FOD Binnenlandse Zaken), Leuvenseweg 1, 1000 Brussel, vertegenwoordigd door mevrouw de Minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen, Annelies Verlinden.

BESCHRIJVING VAN DE DATA

SOORTEN

Binnen het project zullen kwalitatieve en kwantitatieve data verzameld worden. De kwantitatieve data zullen gestructureerd worden verzameld. De kwalitatieve semigestructureerd. 

FORMATEN

Binnen het project zullen de data verzameld worden in volgende bestandsindelingen of -formaten: de kwantitatieve data zullen .CSV en .EXE geëxporteerd worden uit het platform Qualtrics©. De kwalitatieve data zullen verzameld worden in .mp3-bestanden die geëxporteerd worden vanuit de opname-apparatuur.

VOLUME

De verwachte hoeveelheid data wordt geschat op 50 MB (megabyte).

BRONNEN

De kwantitatieve data zullen verzameld worden door middel van een bevraging met likert-scale en descriptives. De kwalitatieve data zullen verzameld worden door het voeren van een semigestructureerde focusgroepgesprekken met interviewleidraad. 

VERZAMELEN EN VERWERKEN

De gebruikte methoden voor de kwantitatieve dataverzameling strekken zich uit over de geselecteerde doelgroepen binnen het project. Deze zullen persoonlijk worden aangeschreven via mail om hun bijdrage te leveren. Voor de kwalitatieve dataverzameling zullen de verschillende respondenten gevraagd worden om deel te nemen aan de verschillende semigestructureerde focusgroepgesprekken door het beleid van de desbetreffende brandweerschool.

De gebruikte instrumenten en tools zijn de volgende: voor de kwantitatieve data zal de tool Qualtrics © gebruikt worden. Deze is gelicentieerd door Hogeschool PXL. Voor de kwalitatieve data zal een opnametoestel voorzien worden, bij voorkeur de smartphone van de interviewer, onderzoeker. 

KWALITEIT

Om de kwalitateit van de data te garanderen zal de validatie gebeuren door de onderzoeker(s) betrokken in het project en door de garantie van het beleid van de verschillende tools en instrumenten die gebruikt worden voor de verzameling van de kwantitatieve en kwalitatieve data.

METADATA

De metadata van de producties zullen worden toegevoegd volgens de standaarden van Hogeschool PXL. Volgende elementen en kenmerken worden daarin opgenomen:

  • Datum
  • Betrokken personen
  • Beschrijving

OPSLAG EN BACK-UP

LOCATIE

De data zullen worden bewaard binnen de MS365©-omgeving van Hogeschool PXL. Deze omgeving is beveiligd door het beleid van Hogeschool PXL. De persoonlijke Sharepoint© van de onderzoekers zal als omgeving garant staan voor de data.

    BACK-UP

    Het back up-beleid van de Hogeschool PXL is van toepassing voor het project.

      TOEGANGSCONTROLE

      Het beleid van Hogeschool PXL en de MS365©-omgeving laten het toe om enkel geautoriseerde leden toegang te verlenen tot de geproduceerde audiovisuele content. Deze omgeving is standaard beveiligd met multi factorauthenticatie.

        BEVEILIGING EN PRIVACY

        PERSOONSGEGEVENS

        De data bevatten persoonsgegevens. Daarom zullen alle personen die niet verbonden zijn aan Hogeschool PXL een QuidClaim (bijlage 2) ondertekenen naast het formulier ‘informed consent’  (biijlage 1). In dit document geeft de ondertekenaar aan afstand te doen van portretrecht en eigenaarschap van de data. Daarom juist GDPR wetgeving van toepassing en Informed Consent met Privacy Policy PXL.

          BEVEILIGING

          De MS365©-omgeving van Hogeschool PXL is uitgerust met firewalls die encryptie garanderen. Deze zijn geïntegreerd volgens de geldende richtlijnen binnen het beleidskader van Hogeschool PXL.

          ETHIEK

          Mochten er zich ethische vraagstukken voordoen bij het produceren van de audiovisuele content of met de inhouden van de audiovisuele producties dan zal een interne ethische commissie van de aanvrager hierover oordelen.

          DELEN EN HERGEBRUIK

          DATA DELEN

          De data zullen enkel gedeeld worden met de de onderzoekers en de beleidsmedewerkers van de respectievelijke brandweerscholen via de beveiligde MS365-omgeving van Hogeschool PXL.

          LICENTIES

          De licenties worden onder geen enkele voorwaarde gedeeld met derde partijen. Enkel de partner en Hogeschool PXL mogen gebruik maken van de licenties. Mochten er toch derde partijen aanspraak willen maken op het gebruik van de licenties  kan dit enkel door expliciete toestemming van één van beide gerechtigden opgenomen in dit datamanagement plan. Daarnaast zullen alle betrokkenen die voorafgaandelijk een quidclaim (bijlage 2) en een informed consent (bijlage 1) ondertekenden geïnformeerd worden.

          RE-USE

          Data mogen alleen door de brandweerschool  en Hogeschool PXL hergebruikt worden binnen de context van het project.

          PUBLICATIE EN DISSEMINATIE

          De data die voortkomen als resultaat binnen het project zullen worden gepubliceerd en gedissemineerd via een door de aanvrager (Brandweerschool) gekozen platform en voor een termijn gekozen door de aanvrager (Brandweerschool) met een publiek dat bepaald wordt door de aanvrager (Brandweerschool).

          ARCHIVERING EN LANGETERMIJNOPSLAG

          LOCATIE

          Het datacenter van Hogeschool PXL zal de data die in het project betrokken worden borgen.

          PERIODE

          De data verbonden aan het project zullen bewaard worden voor een periode van tien jaar, disseminatie en verduurzaming van de onderzoeksresultaten en output van het project. 

          SELECTIECRITERIA

          Enkel kwalitatief volledig gedocumenteerde data worden gearchiveerd.

          REPOSITORY

          Er wordt geen repository gebruikt voor dit project.

          VERANTWOORDELIJKHEDEN EN MIDDELEN

          VERANTWOORDELIJKE PERSONEN

          De verantwoordelijke persoon die zal toezien op het correct uitvoeren van het datamanagement plan zal onderdeel uitmaken van de opdracht van de coördinator van het project: Thomas Wils.

          BUDGET

          Het budget dat nodig is voor de opslag van de data binnen het project wordt begroot binnen de raming van Hogeschool PXL. Bij eventuele toekomstige samenwerkingen tussen Hogeschool PXL en de aanvrager (Brandweerschool) zal dit budget onderwerp worden van de onderhandelingen om op die manier een beslissing te nemen op basis van compromis en consensus.

          TRAINING

          Er zal geen training nodig zijn voor de onderzoekers die het datamanagementplan moeten uitvoeren.  

          Heb je hier vragen over? Richt een mail aan thomas.wils@pxl.be

          Informed Consent

          Via de knop hieronder kan je het informed consent downloaden.