INTEGRAAL DIGITAAL

VERHOOGDE DIGITALE GELETTERDHEID HELPT INCLUSIEVE ARBEIDSMARKT

Samenvatting

Integraal Digitaal heeft de ambitie om een bijdrage te leveren aan het duurzaam behouden en verhogen van de werkzaamheidsgraad in de Provincie Limburg door in te zetten op het verbeteren en versterken van de digitale competenties van kwetsbare werknemers en werkzoekenden. We doen dit via het ontwikkelen van een methodiek die vertrekt met het in kaart brengen van digitale en andere drempels, die de toegang tot en het behoud van werk bemoeilijken en het ontwikkelen van een ondersteuningsaanbod op maat. Het ondersteuningsaanbod bestaat onder andere uit het opleiden van digitale ambassadeurs, via een te ontwikkelen opleidingspakket, die een brug bouwen tussen werknemers/werkzoekenden en werkgevers en werkvloer. Daarnaast zal binnen het project audiovisueel materiaal ontwikkeld worden en ter beschikking gesteld van de werkzoekenden en kwetsbare werknemers om deze zelfredzamer te maken en te ondersteunen om hun leven en loopbaan zelf in handen te nemen.

 

Met dit project willen we vooral inzetten op het ontwikkelen van een overdraagbare methodiek vanuit een outreachende aanpak omdat dit drempelverlagend werkt. We ontwikkelen de methodiek door gebruik te maken van de ervaringen en inzichten van de doelgroep (direct), het netwerk (indirect via de verschillende klankbordgroepen en stuurgroepen) en tussentijds af te toetsen via gebruikersonderzoek. Dit is een tijdsintensief proces waarbij we vooral inzetten op het kwalitatief betrekken van een specifieke doelgroep.

Het overbruggen van de digitale kloof is een absolute voorwaarde voor het verhogen van de tewerkstellingsgraad. Het opschroeven van de digitale geletterdheid kan de eerder kwetsbare groepen in onze samenleving kansen bieden waardoor ze sneller en langer aan de slag kunnen. En dat begint met eenvoudige vaardigheden zoals het gebruiken van ItsMe of andere applicaties die ons in contact brengen met overheden of bedrijven. En dat pakken we aan in dit project samen met POM-Limburg en ACV Innovatief. 

Vincent Vanrusselt

Coördinator Centrum Digitaal Leren, Hogeschool PXL

Doelstellingen

  • Het duurzaam behouden en verhogen van de werkzaamheidsgraad in de Provincie Limburg door het versterken van digitale competenties van werkzoekenden en kwetsbare werknemers.

 

  • Het ontwikkelen van een methodiek die het verhogen van de veerkracht en flexibiliteit van kwetsbare werknemers en werkzoekenden beoogt door middel van het versterken van digitale competenties van die doelgroepen.

 

  • Het in kaart brengen van de behoeften en noden van kwetsbare werknemers en werkzoekenden in de Provincie Limburg wanneer het gaat om hun digitale geletterdheid.

 

  • Het uitwerken van een ondersteuningsaanbod rond het versterken van digitale competenties voor kwetsbare werknemers en werkzoekenden in de Provincie Limburg om hun retentie op de arbeidsmarkt te verhogen.

Werkpakketten

Ontdekfase

Het in kaart brengen van digitale en andere drempels die toegang tot en behoud van werk bemoeilijken door bevraging van de doelgroep en potentiële gebruikers van de methodiek.
Dit zal enerzijds gebeuren door het in kaart brengen van de eigen drempels voor werkzoekenden en kwetsbare werknemers en hoe ze deze ervaren. Anderzijds voor reeds opgeleide Digi-Helpers, het in kaart brengen van de door hen geobserveerde drempels. Voor werkgevers zal dit, in dit werkpakket, gaan om het in kaart brengen van digitale en andere drempels die instroom van digitaal vaardige medewerkers beperken.

Ontwerpfase

Op basis van de resultaten uit de ontdekfase ontwikkelen we een eerste set tools. Deze tools vormen een maatgericht ondersteuningsaanbod dat in de leerfase verder wordt getest en verfijnd. De ontwikkeling omvat:

· Opleiding van digi-ambassadeurs.

– Ontwikkeling van meetinstrumenten (nul- en opvolgmetingen).

· Realisatie van audiovisuele toepassingen en een extern platform.

· Een toegankelijkheidstoets om inclusie te waarborgen.

Werkfase

Het organiseren van lerende netwerken. Drie aparte lerende netwerken die jaarlijks worden hernomen en zo zorgen via deze iteraties voor continue kwaliteitsverbetering. In het lerende netwerk worden volgende actoren betrokken: werknemers, Digi-ambassadeurs en werkgevers.

Ontwikkelfase

Op basis van de ervaringen en inzichten vanuit de lerende netwerken sturen we de tools bij en werken we de methodiek verder uit. Opgedane ervaringen worden meegenomen in een nieuwe cyclus lerende netwerken.
Daarnaast breiden we de doelgroep werknemers uit met werkzoekenden. Hierbij streven we naar een zo breed mogelijk bereik, met de mogelijkheid om inhoudelijk te diversifiëren op basis van de samenstelling van de lerende netwerken. We sturen het project op basis van de “lessons-learned” tijdens de verschillende iteraties.

Testfase

We toetsen de ontwikkelde methodiek, bevindingen en bruikbaarheid ervan af binnen het ruimere netwerk arbeidsmarktpartners, stakeholders, … en sturen bij waar nodig.

Disseminatiefase

De doelsteling is om tot een breed inzetbare methodiek te komen waarmee elke organisatie aan de slag kan gaan om drempels op vlak van digitalisering in het domein werk en loopbaan weg te nemen. We voorzien volgende fases: communicatie over het project tijdens de uitvoering en de tussentijdse resultaten, bekendmaking van de methodiek en ontwikkelde tools in een gebruikersonderzoek, bevraging van de netwerkpartners, andere stakeholders, … en aan het einde van het project een slotevent.

Projectmedewerker voor Hogeschool PXL

Lisa Leyssens

Lisa Leyssens

Projectmedewerker

Lisa zal voor Hogeschool PXL | Centrum Digitaal Leren de digitale competenties van kwetsbare werknemers en werkzoekenden in kaart brengen. Vervolgens zal zij DIGI-ambassadeurs opleiden binnen de geselecteerde ondernemingen.

Startdatum: 1 juni 2025

Einddatum: 31 December 2029