POSTGRADUAAT TECHNISCH ICT-COÖRDINATOR

VOOR WIE?

Er is géén voorkennis vereist. Een gezonde nieuwsgierigheid en enthousiasme voor digitale technologie en innovatie is ruimschoots voldoende. Je hebt ook geen concreet bewijs nodig dat je in het onderwijs actief bent. Digitale transformatie realiseren kan immers ook in een (non-)profitorganisatie. Binnen het Centrum Digitaal Leren merken we immers vaak interesse vanuit de bedrijfswereld. Ook zij zoeken naar concrete handvaten om hun personeel structureel te professionaliseren en te vormen met een digitale bril. OnBoarding van nieuwe werknemers zou zoveel vlotter kunnen verlopen wanneer er digitale componenten kunnen worden vervlochten doorheen de concrete ervaringen op de werkvloer. We richten ons dus op een gemengd publiek zolang onderwijzen en leren maar de hoofdzaak is. 

In samenwerking met

HOU MIJ OP DE HOOGTE

VIER MODULES

De opleiding duurt één academiejaar en heeft een waarde van 20 studiepunten die verdeeld worden over vier verschillende modules: netwerk, toestellen, beleid en leeromgeving. Er zijn 30 lesmomenten overheen het academiejaar die in tijd kunnen variëren tussen 2.00 u. en 3.00 u., afhankelijk van de werkvorm. 75% van de lessen zullen in afstandsonderwijs gegeven worden. Wanneer er on campus les gegeven wordt, doen we dat omdat we dingen willen laten ervaren door de cursisten. 

NETWERK

In de module netwerk wordt er ingegaan op de verschillende technische aspecten verbonden aan het opzetten van een degelijk en robuust netwerk voor de context waarbinnen jij en je collega’s navigeren. Er wordt dieper ingegaan op de verschillende kenmerken van apparatuur en waar je best wat kan inzetten. Maar ook aan performante fire walls. IP en het opzetten van een VLAN voor je campus of gebouw wordt stap voor stap aangeleerd. 

 

TOESTELLEN

In de module toestellen zal er vooral aandacht geschonken worden aan de twee grote spelers op de markt: GoogleSuite en MS365. Meer bepaald aan de aspecten die in de achtergrond logisch geordend en geprogrammeerd moeten worden zodat de gebruikers er optimaal gebruik van kunnen maken. Gebruikersbeheer, beheer van toestellen en opslagruimte vragen immers om speciale aandacht. Maar er zit meer in deze module. Servers en het uitzetten van de contextgebonden infrastructuur zijn belangrijk voor het comfortabel gebruik van IT-toepassingen. 

BELEID

In de module beleid zal er aandacht geschonken worden aan de adviserende rol die een technisch ICT-coördinator heeft naar het beleid van de organisatie. Je impact op de begroting door vervangings- en uitbreidingsinvesteringen, het opvragen van offertes, … Maar daarnaast ook aspecten van het ICT-beleidsplan die te maken hebben met het selecteren van de juiste hardware en software. En ook cybersecurity, GDPR en de EU AI-act komen aan bod. Die zullen gaandeweg meer aandacht gaan opeisen binnen jouw rol als coördinator. 

LEEROMGEVING

In de module leeromgeving worden de verschillende vormen die een learning management system kan aannemen gewikt en gewogen. Hoe er kan omgegaan worden met de data van de lerenden en hoe je analyses kan automatiseren. Door de kennis die je opdoet in deze module kan er goed gefundeerd in gesprek getreden worden met de aanbieders van die systemen. Er wordt hierbij gedacht aan Google Classroom, MS Teams en Smartschool. 

TIJDLIJN

WERKVORMEN

WORKSHOPS

Het actief verwerken van aangeleerde procedures, concepten en feiten is cruciaal voor het verwerven van competenties. Vandaar dat er ook heel wat workshops verwerkt worden in de opleiding. Het zijn momenten waarbij we kort een bepaalde procedure uitleggen en dat jullie daarna voldoende tijd krijgen om deze procedures in de vingers te krijgen. Dit kunnen vaardigheden zijn (zoals het opstarten en werken met een VR-bril) of toepassingen van een beleidsinstrument of methodiek.

LEZINGEN

Om conceptuele, feitelijke en procedurele kennis onder de knie te krijgen zal er interactief lesgegeven worden aan de cursisten. Een lezing duurt telkens twee uur en is véél dynamischer dan dat de term doet vermoeden. We proberen in de uiteenzettingen immers in te gaan op de specifieke onderwijscontext van de cursisten en daarop de aangeboden theorieën te enten. (Verwacht dus géén lessen die je op hoge snelheid kan terugkijken!)

MIXED LEARNING

ON CAMPUS

ONLINE

HYBRIDE

Er zijn verschillende manieren om te participeren aan de opleiding. We proberen de cursisten zoveel mogelijk autonomie te verlenen dat betekent dat de meerderheid van de lessen hybride of online zullen zijn en dus beschikbaar blijven achteraf. Fysieke lessen worden alleen georganiseerd wanneer we er van overtuigd zijn dat de ‘ervaring’ primeert boven de uiteenzetting. Het eerste lesmoment vereist sowieso een fysieke aanwezigheid omdat we weten dat sociale verbondenheid een katalysator is voor de motivatie. We ontvangen je dus graag en leggen je dan ook telkens in de watten. Het Centrum Digitaal Leren van Hogeschool PXL heeft immers een studio van waaruit we voortdurend webinars, podcasts, tutorials e.d. worden opgenomen en uitgezonden. Met de nodige fierheid nodigen we je dan ook daar uit om kennis te maken en je netwerk uit te breiden.

Wat zal je kunnen na deze opleiding?

 

  • Een local area network voor de (onderwijs-)organisatie opzetten en onderhouden.
  • Een onderbouwde selectie maken van de gepaste hardware voor de (onderwijs-)organisatie.
  • Het beleid van je (onderwijs-)organisatie adviseren rond de aankoop van hard- en software. 
  • Een gepaste digitale leeromgeving selecteren, installeren en onderhouden voor jouw (onderwijs-)organisatie.
  • Hands on collega’s ondersteunen rond het gebruik van de gekozen hardware voor de (onderwijs-)organisatie.
  • Software installeren die de (onderwijs-)organisatie veilig gebruk laat maken van digitale oplossingen.
  • De wetgevende aspecten rond veiligheid en dataverwerking van de (onderwijs-)organisatie toepassen (GDPR, EU AI-Act). 
KRISTIAAN MESENS

KRISTIAAN MESENS

Coördinator Postgraduaat Technisch ICT-coördinator

Kristiaan Mesens stond mee aan de wieg van het Centrum DIgitaal Leren en is dus gepokt en gemazeld in het implementeren van digitale technologieën in onderwijs.Hij deelt zijn expertise die hij opdeed op de klasvloer en als ondersteuner voor de lectoren van Hogeschool PXL met een aanstekelijk enthousiasme. Hij is dus uitstekend geplaatst om de cursisten te begeleiden naar het succesvol afronden van deze opleiding.