Een ICT-Beleidsplan met impact en draagvlak
Samen met jouw onderwijsinstelling schrijft het Centrum Digitaal Leren een ICT-Beleidsplan voor je campus. Onder begeleiding van een medewerker van het Centrum Digitaal Leren brengen we je beginsituatie in kaart om vervolgens over te gaan tot het schrijven of aanpassen van het ICT-Beleidsplan.
WERKWIJZE IN ZES STAPPEN
ANALYSE BEGINSITUATIE
Kwantitatieve en kwalitatieve data worden verzameld.
INTERPRETATIE RESULTATEN
Resultaten worden geïnterpreteerd. Eerste vaststellingen worden blauwdruk voor ICT-beleidsplan.
SAMENSTELLEN TEAM
Uit de resultaten wordt een team samengesteld van medewerkers die het ICT-beleidsplan vormgeven en opvolgen.
SAMENSTELLEN APPWHEEL
De tools, apps, websites en platformen worden in kaart gebracht volgens de leeractiviteiten van Laurillard.
PROFESSIONALISERINGSPLAN
Er wordt een contextspecifiek professionaliseringsplan opgesteld met initiatieven die passen bij de school.
BORGEN EN VERDUURZAMEN
We evalueren en interpreteren het beleidsplan en bekijken wat geborgen kan worden en wat verbeterd of weggelaten.
Het Pentagramma is een interpretatie van het vier-in-balans-model van Kennisnet. Dat model werd vertaald naar de Vlaamse onderwijscontext door Kenniscentrum Digisprong. Het Centrum Digitaal Leren gaf daar dan weer zijn eigen draai aan zodat het kan toegepast worden volgens de context van ieder onderwijsniveau: volwassenenonderwijs, hoger, secundair, lager en kleuteronderwijs. Het bestaat uit vijf onderdelen:
- Visie: Er wordt een visie uitgeschreven aangepast aan iedere context. Iedere onderwijsinstelling is immers uniek.
- Professionalisering: er wordt gekeken naar het professionaliseringsaanbod. Technologische innovatie is immers aan de orde van de dag.
- Software en leermiddelen: Welke tools, apps, platformen en websites worden ingezet in de curricula over de leejaren heen?
- Hardware: Welke devices worden ingezet?
- Leerlijnen: Hoe corresponderen al de andere vier kenmerken met de leerlijnen binnen een school?
We ontleden met het Centrum Digitaal Leren ieder segment of domein samen met de onderwijsinstelling.
VISIE
- Verankeren van de afspraken
- Communiceren van visie en beleid
- Aansluiting bij pedagogisch project.
PROFESSIONALISERING
- Het bouwen van een context-specifiek opleidingsplan.
- Het zoeken naar kritische vrienden.
- Support hands-on
SOFTWARE EN LEERMIDDELEN
- In functie van lerenden
- In functie van lesgevers
- Het bouwen van een AppWheel
INFRASTRUCTUUR
- Selecteren van devices en het beleid daarrond.
- Vervangingsinvesteringen mogelijk maken.
- Verankeren vaste en vlottende activa in begroting.
“Om een goed beeld te krijgen van de apps, platformen, websites en tools die gebruikt worden in de onderwijsinstelling is het verstandig om een AppWheel samen te stellen. Dat doen we door de tools te verdelen over de verschillende leeractiviteiten vanuit het perspectief van de lerende. Vervolgens verdelen we de cirkel in drie verschillende niveaus. In het midden plaatsen we de tools, apps, platformen en websites die van toepassing zijn voor iedereen in de school. In de buitenste cirkel doen we hetzelfde maar dan specifiek per studiedomein, graad, leerjaar of studierichting. Tenslotte plaatsen we de tools, apps, websites en platformen waarvan we weten dat ze gebruikt worden buiten de cirkel. Die gaan we immers niet faciliteren of ondersteunen maar eerder gedogen.”