Een van de eerste wapenfeiten van Minister-President Diependaele was de aankoop van 10.000 licenties voor de AI-assistent “Microsoft Copilot” tijdens de bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum in Davos in januari. Een boost voor de digitale transformatie van de administratie van de Vlaamse Overheid. Hoe dat dan te rijmen valt met de bocht van 180 graden die Mevrouw Demir (Minister van Onderwijs) nu lijkt te maken met het terugschroeven van de middelen voor Digisprong 2.0 in het Vlaamse Onderwijs is onduidelijk of op zijn minst frappant te noemen. Aan de ene kant wordt er verwacht dat burgers meegaan in de verdere digitalisering van de administratie maar men aarzelt eigenlijk om daar aandacht aan te besteden in onderwijs. En dat is een gemiste kans.
DIGISPRONG ANDERHALF NIET TWEE

Allemaal digitaal! Goed. Maar ook op school.
Aan de ene kant wordt er verwacht dat burgers meegaan in de verdere digitalisering van de administratie maar men aarzelt eigenlijk om daar aandacht aan te besteden in onderwijs. En dat is een gemiste kans.
Groepsaankopen? Zeker. Maar wie onderzoekt?
Afschaffen pedagogische studiedagen? Ook dat is nefast.
Waar past dan de professionalisering nog in? En die is broodnodig. Niet in het minst voor de zij-instromers. Artificiële intelligentie, bijvoorbeeld, sluipt ons dagelijks leven binnen en vraagt om sensibilisering en achtergrondinformatie. De kennis en vaardigheden voor professionalisering rust vaak bij gedetacheerde leerkrachten die hun expertise graag willen delen met collega’s. Ze worden vrijgesteld om andere pedagogische of didactische taken op zich te nemen. Ook daar heeft de Minister een ongenuanceerde kaalslag veroorzaakt. Allemaal terug naar de klas. Zodat het lerarentekort weer met 1.500 eenheden verkleind kan worden. Een vergissing.
Tot slot is er niets tegen kennisrijke curricula, willen we allemaal dat onze kinderen les krijgen in gebouwen die asbestvrij zijn en moet er meer aandacht naar taal en wiskunde. Maar het is een en-enverhaal. In tijden van hybride oorlogsvoering, desinformatie, hacking en phishing en het potentieel van digitale transformatie in een verzadigde arbeidsmarkt is er nood aan wakkere burgers en geschoolde werknemers die uit de voeten kunnen met digitale toepassingen die hun productiviteit verhogen en hun weerbaar maken voor de verleidingen en gevaren van een digitale samenleving. En dat is een taak voor onderwijs. Om terug te komen bij het begin: Het aankopen van licenties voor een AI-assistent is een waardevol initiatief maar wat als blijkt dat het administratief personeel van de Vlaamse Overheid onvoldoende digitaal geletterd blijkt om er werkelijk een verschil mee te kunnen maken of het potentieel niet of ondermaats benut wordt. Dan is het een inspanning die geen of weinig resultaat heeft.