CANCEL CULTURE VOOR SCHRIJFVAARDIGHEDEN?

Het schrijfproces is een iteratief en niet een lineair proces. Hoe kunnen leerlingen en studenten met behulp van generatieve artificiële intelligentie aantonen dat ze dat proces in de vingers hebben? En hoe leren we dat aan?

We kunnen er niet meer omheen. De chatbots zijn er en ze hebben stormenderhand de pennen van leerlingen, studenten en leerkrachten veroverd. Generatieve artificiële intelligentie liegt en bedriegt zonder srupules. En wat nu?

Een rigoureus onderzoek uit 1980 (!) toonde aan dat  het schrijfproces niet iets lineair is maar eerder iteratief. Dat wil zeggen dat het een niet aflatend herhalen is van plannen, vertalen en nalezen. En dat vraagt om specifieke competenties. Vraag is nu of Chat-GPT en co. dit proces kunnen imiteren?

Prompt engineering is het nieuwe schrijven. Maar het cynisme en scepticisme dat de leraarskamers vult is toch wel terecht. Chatbots zijn in staat om het cognitieve proces over te nemen doordat ze wel degelijk kennis hebben van onderwerp en doelpubliek en in een handomdraai een wetenschappelijke publicatie omtoveren in een haïku. Maar kunnen ze ook plannen, organiseren en doelen bepalen? Of zo’n schrijfproduct ‘leiden’ door een goed doorwrocht proces te orkestreren? Ik betwijfel het.

Schrijven zal in de nabije toekomst dus beoordeeld worden op het proces en niet langer op technische kwaliteit. Is een student in staat om redacteur te worden in plaats van auteur?

Zullen we eens een schuchtere poging doen om een manier te bedenken waarbij de schrijfvaardigheden van studenten getoetst worden aan die van de chatbot? In dit geval Chat-GPT. We reiken met andere woorden handvaten aan om goed te prompten en de chatbot als assistent te gebruiken voor onze lessen. Hoe doen we dat? Als volgt:

Vraag studenten om een prompt te schrijven waarbij Chat-GPT gevraagd wordt om een zelfgeschreven tekst te verbeteren of herschrijven. Je kan ook een uitgewerkt voorbeeld aanreiken.

 

Download hier een voorbeeldtekst

Achter de knop kan je een voorbeeldtekst vinden die je kan gebruiken zodat je leerlingen (of studenten) niet meteen zelf een hele lap tekst hoeven te produceren. In de tekst zitten heel wat grammaticale en spellingsfouten verstopt. Het onderwerp van de voorbeeldtekst: ‘Het inkorten van de zomervakantie’.

TIPS VOOR PERFORMANT PROMPTEN

 

Barend Last en Thijmen Sprakel hebben in 2023 verschillende tips gegeven om goede prompts te bouwen voor het gebruik van generatieve AI, zoals ChatGPT. Hier zijn enkele van hun belangrijkste aanbevelingen:

1. Weet wat je wilt bereiken: Formuleer duidelijk wat je probleem of behoefte is. Dit helpt om gerichte en nuttige antwoorden te krijgen. Bijvoorbeeld, als je ideeën nodig hebt voor een marketingcampagne, specificeer dan het doel en de doelgroep.

2. Begin eenvoudig: Start met een eenvoudige vraag om te controleren of het model begrijpt wat je wilt. Daarna kun je complexere vragen stellen op basis van de eerste antwoorden.

3. Stel open vragen: Generatieve modellen functioneren het beste met open vragen die ze de vrijheid geven om uitgebreid te reageren. Bijvoorbeeld, in plaats van te vragen “Moet ik social media gebruiken voor marketing?”, kun je vragen “Wat zijn enkele innovatieve manieren om aandacht te trekken op social media?”

4. Verfijn je prompts: Gebruik feedback van eerdere antwoorden om je vragen te verfijnen en te verbeteren. Dit iteratieve proces helpt om steeds betere resultaten te krijgen.

5. Geef voldoende context: Hoe meer context je biedt, hoe beter het AI-model de antwoorden kan afstemmen op jouw specifieke situatie. Beschrijf bijvoorbeeld je bedrijf, je doelgroep, en eventuele beperkingen waar je mee te maken hebt.

6. Specificeer de gewenste output: Laat duidelijk weten in welk formaat je de antwoorden wilt ontvangen, zoals in bullet points, paragrafen, of lijsten.

7. Vraag om voorbeelden: Het is vaak nuttig om om voorbeelden of casestudies te vragen die vergelijkbaar zijn met jouw situatie. Dit kan helpen om de concepten beter te begrijpen en toe te passen.

8. Combineer creatief en analytisch denken: Vraag zowel om creatieve ideeën als om analytische beoordelingen van die ideeën. Dit zorgt voor een evenwichtige benadering.

10. Rephrase for precision: Als het eerste antwoord niet bevredigend is, probeer dan je vraag opnieuw te formuleren. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten en betere antwoorden.

Deze tips helpen om effectief gebruik te maken van AI in diverse contexten, van onderwijs tot bedrijfsvoering, door duidelijk en doelgericht te communiceren met het model

Laat studenten nu het gegenereerde resultaat vergelijken met het oorspronkelijke.

Je kan dat best doen door de twee resultaten pal naast elkaar te plakken, projecteren of … te schrijven. Op die manier ervaren studenten meteen de wijziginge. Ga nog een stap verder:

Lerenden zullen al een zeker niveau en begrip moeten hebben van concepten en procedures rond schrijfvaardigheid om zich te laten assisteren door een chatbot in generatieve artificiële intelligentie. Het zal van een novice learner géén excellent learner maken.

Vincent Vanrusselt

Onderzoekshoofd, Centrum Digitaal Leren

Laat studenten vragen aan Chat-GPT welke wijzigingen hij precies heeft aangebracht en waarom. Het gegenereerde antwoord hierop wordt ook in het document geplakt.

Hieropvolgend zullen de studenten de twee teksten met elkaar vergelijkenop basis van een aantal criteria (zie hieronder). Ze beoordelen en vergelijken met andere woorden de twee verschillende teksten.

Criteria:

  • Op welk niveau werden de meeste aanpassingen doorgevoerd door Chat-GPT? (inhoud, structuur, formulering, stijl, spelling, …)
  • Welke wijzigingen zijn ook écht een verbetering?
  • Hoe verhouden deze wijzigingen zich tegenover de beoordelingscriteria en de omschrijving van de opdracht.

Conclusie

Dit is een voorbeeld van een werkwijze waarbij je lerenden op alle niveaus kan laten kennismaken met de mogelijkheden én beperkingen van de chatbots wanneer het gaat om schrijfopdrachten. De chatbot wordt niet de producent van het fragment maar een assistent die tijdens het hele schrijfproces een rol kan spelen en de opdrachten kwaliteitsvoller kan maken. Daarbovenop zal het de studenten leren dat de chatbot niet zaligmakend is maar een dankbaar instrument. 

Werkblad: Chat-GPT

Wij bouwden een werkblad zodat lesgevers meteen aan de slag kunnen in hun lessen met een kritische reflectie rond het gebruik van de chatbots.

bronnen: