Studenten vinden het soms lastig om hulp te vragen wanneer ze leerproblemen tegenkomen. Vooraleer de lerenden de schouders laten hangen en lijden onder ‘aangeleerde hulpeloosheid’, is misschien heil te verwachten van gAI. Want voor lesgevers is het niet altijd makkelijk om hun aandacht te verdelen tussen de vele vingers die de lucht ingaan.
Vraag het aan ChatGPT: Hoe AI-chatbots de leerervaring kunnen verbeteren
Een AI-chatbot, zoals ChatGPT, biedt een oplossing voor het tijdsgebrek van docenten door studenten op elk moment en op elke plaats directe feedback en ondersteuning te geven.
In een experiment onderzochten Lee et al. (2022) dan ook hoe de inzet van een AI-gebaseerde chatbot de leermotivatie, houding en academische prestaties van studenten beïnvloedt.
Het onderzoek betrof 38 studenten die gedurende twee weken werden verdeeld over twee groepen. Beide groepen kregen dezelfde cursus publieke gezondheid, maar de experimentele groep, bestaande uit 18 studenten, had toegang tot een AI-gebaseerde chatbot. De controlegroep (n=20) volgde de conventionele aanpak en kreeg alleen ondersteuning van de docent tijdens het studeren.
De resultaten toonden aan dat het gebruik van AI-gebaseerde chatbots de academische prestaties, zelfeffectiviteit, leerhouding en motivatie van studenten significant verbeterde. Met andere woorden, chatbots kunnen studenten helpen om actiever deel te nemen aan het leerproces.
Als leerkracht kun je je studenten deze technologie als studietip meegeven, mits je hen ook wijst op het belang van kritisch omgaan met de verkregen antwoorden.
Conclusie: AI-chatbots zoals ChatGPT kunnen een waardevolle aanvulling zijn op het traditionele onderwijs. Ze bieden niet alleen directe feedback, maar stimuleren ook zelfstandig leren en vergroten de betrokkenheid van studenten. Door de balans te vinden tussen technologie en persoonlijke begeleiding, kun je studenten optimaal ondersteunen in hun leerproces.
Bronnen:
Lee, Y.-F., Hwang, G.-J., & Chen, P.-Y. (2022). Impacts of an AI-based chatbot on college students’ after-class review, academic performance, self-efficacy, learning attitude, and motivation. Educational Technology Research and Development, 70(4), 1843-1865. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10142-8